torsdag 3 december 2020

Bidrag 7

 Jag var där

Jag var där när hennes mamma kämpade och skrek rakt ut. Jag var där när hennes mamma och pappa tittade på och älskade varje del av henne. Första gången hon åt riktig mat, då var jag där. Likaså vid första stegen, äntligen kunde hon gå. Hon skrattade så mycket åt livet. Hon älskade att lära sig läsa, att leka med de andra barnen. I ettan snöade det på midsommar och jag såg henne gömma sig bakom det höga gräset och kasta snöbollar. Hon äcklades när hennes föräldrar kysste varandra. På innebandyn var hon minst och sämst. I femman kände jag hur gärna hon ville vara med den där killen med blont hår, hon kunde inte sluta tänka på honom. I sjuan hände något. Det var inte lika kul att leka med de andra barnen längre och hon slutade duscha på idrotten. Hon kastade inte några snöbollar när första snön föll. Innebandyn gick bättre, hon blev värvad i åttan, hon var lovande. Jag var där när hon pirrande cyklade till sin första fest, när hon kysste den där blonda killen. Jag såg henne berätta att de två var ett nu. “Mamma, vi är ett nu.” Hon grät när hon såg honom hångla med en annan tjej, hon svor att hon aldrig skulle falla igen. Allt kändes meningslöst i nian, hon kämpade för betygen och gav upp på innebandyn. Hon var inte lovande längre. Första dagen på gymnasiet tittade hon på alla ungdomar med olika kläder och undrade om någonting betydde något. Hon föll igen, men han hade svart hår som ramlade ner i ögonen. “Mamma, vi är ett nu”. Ett år senare var det en skrivartävling, hon vann och livet kändes lite meningsfullt. Jag var där när killen med svart hår tittade på henne och älskade varje del av henne. Första gången de var nakna tillsammans. Han dumpade henne, älskade inte henne längre sa han. Aldrig igen tänkte hon. En solig vårdag sprang hon ut med 28 andra elever och skrek högt. Jag var med när hon sjöng visor högt med en fnittrig röst på hennes första fylla och när hon föll för en ny kille. Jag var där när hon kissade på pinnen och började gråta. Hon kramade killen och sa att hon var för ung för det här. Jag var där när hon tog bort mig. Men sen var jag inte där mer.


Rösta här: https://forms.gle/ngCVMtBoymAQ6NTi9

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar