torsdag 3 december 2020

Bidrag 8

Ingen deadline 

Allt som gör jag nu har deadline till imorgon, eller idag, beror på hur man tänker. Jag sitter och funderar på hur mycket av skolarbete har jag kvar, när mobilens ljud hörs inuti min skribordshylla. Klockan blir snart tre på natten.

Mitt mål är att öva på organisationsförmågan. Men av någon anledning när kommer jag hem, finns det andra roliga och mer intressanta saker att göra än läxorna. Sedan upptäcker jag plötslig klockan elva att det är dags att börja med skolarbete. Det händer alltid, och varje gång känner jag som om de stora svarta cirklarna under mina ögon blir större och större.

Mobilens skärm speglas i mina ögon medan jag läser. Det är denna person som jag har varit kompis med. Varit kompis med - hon vet inte att det är bara hon som tycker fortfarande om mig. Hon vill bjuda mig på bion på någon film som hon vill se. Men jag hatar såna.

En suck kommer ur munnen, och jag tänker att ljuga att jag är upptagen hela helgen. Men det gör jag inte. Min svettiga hand ligger trött på skrivbordet. Jag hade försökt så många gånger, varför kan jag inte lyckas? Åtminstone finns det deadline - annars skulle jag göra ingenting hela dagen.

Mobilens ljud hörs igen, och jag tittar åt alla håll för att komma på något att skriva tillbaka. Vad händer om det finns ingen deadline?

Nu är konsekvenserna inte bara sömnlösa nätter eller dåliga betyg. Jag ljuger till mig själv och andra. Avsluta denna förhållande försökte jag så många gånger, att det verkar omöjligt att räkna. Varje gång när jag säger till mig själv, att jag inte ska vara lat, att jag ska prioritera de viktigaste saker, så förlorar jag.

När skolarbetes deadline närmar sig, hoppar jag genast på stolen, tar alla nödvändiga saker och börjar göra allt under mindre än en ögonblick. Men nu- det finns ingen deadline. Inget som tvingar mig att starta. Det är jag som måste tvinga mig själv att börja. Det är jag som bestämmer - inte någon deadline. 


Jag trycker svaret på knappar och vet inte om jag ska le eller gråta. Det verkar som om de sakerna utan deadline är de svåraste att klara av. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar